Bangkitnya Seorang Pejuang

Bangkitnya Seorang Pejuang

Saturday, March 26, 2011

Azan dipermainkan,sungguh biadap!!!

video
Sangat menyedihkan...mana perginya mujahid2 pembela agama???
muhasabah balik diri kita.
Ayuh,bangkit wahai mujahid..
Mulia kita kerana Islam.Islam langsung tidak memerlukan kita tetapi kita yang perlukan islam..
Renung2kanlah..

Friday, January 28, 2011

Nikmat Yang Sering Dilupakan

Sabda Baginda Rasulullah S.A.W :

"2 nikmat yang sering dilupakan manusia iaitu sihat dan
masa lapang"

Friday, January 21, 2011

HOBIKU MEETING

"Hari-hari metg,asyik-asyik metg,penat giler,dah la pening kepala,sakit otak,silap hari bulan putus urat saraf;monolog seorang hamba Allah yang sangat 'cintakan' metg"

   Kadang-kadang kita pun macam tu kan? Mana xnya,ada antara ahli metg tu asyik bangkang je cakap kita,ada jgk yang asyik pertahan pendapatnya tapi hujah yang diberi sangat rapuh malah kadang-kadang tak masuk akal pada fikiran yang matang,ada jgk yang masuk metg keras macam patung,masuk-dengar-keluar,macam robot kan??

   Tapi kan,kita lupa dalam metg tu la penyelesai masalah.Bila ada yang bangkang,timbul hujah baru yang menyebabkan kita berfikir-berfikir dan terus berfikir.pas2,bila ada yang sangat berdiri pada hujahnya,turut menyebabkan kita berfikir-berfikir dan terus berfikir.ha!!ni satu lagi,manusia robot,secara x langsung turut menyebabkan kita berfikir-berfikir dan terus berfikir.

   TAU TAK!!!!!!!!!!!!Masalah pertama sangat membantu dalam mengkreatifkan akal kita malah membuat karat2 yang dah mula menebal secara bertauliah berkurang~berkurang dan akhirnya hilang.Masalah kedua pulak,alhamdulillah,ada jugak orang yang tetap pendirian dalam metg kan?bagus ni,salah satu ciri yang sangat baik bagi seorang pejuang tapi kalau x kena tempat payah jugak.Jadi,kita ni kena bagi hujah yang sangat2 kukuh untuk mematikan hujahnya kan??kan,kita dah kena cari hujah-pas2 kita pun mula menyoal pengalaman orang bila berhadapan dengan 'pejuang' macam ni dan lagi kita akan mula menggunakan media massa sebaiknya untuk mencari hujah yang terbaik kerana otak yang berkembang bukanlah sekadar dengan minum nespray @ dutch lady 123 @ fernleaf @ anmum essentials(oppss!!!untuk ibu mengandung je la) dan macam2 lagi susu pengaktif neuron.

  HA KAN!!!Kesimpulan keseluruhannya,Ni la masa kita nak aktifkan otak kita,tajamkan akal kita serta universalkan fikiran kita.Masyaallah,,,hebatkan Allah..Dengan 'kesakitan' metg 2 ada berjuta hikmah tersimpan.LAGI HIKMAHNYA??Last skali kan kita dapat kata putus yang tiada lagi pertikaian,ada keharmonian x kat c2?Indahnya bila hati2 kita semua dah bersatu...Jangan sekadar kita membaca doa robithoh tapi usaha nak menyatukan xdak pun.Ibaratnya,ada adik-beradik ni tersesat di pulau dan nak pulang tapi hanya sekadar menunggu di tepi pantai sambil merungut "nak balik"berulang kali,kena la ada tindakan sikit(buat asap penghubung ke,cari benda yang mengeluarkan bunyi pelik ke,utus surat guna merpati ke)..baru la peratusan ada orang nak selamatkan tu tinggi sikit,ni tidak 0.00001% pun payah nak target.

   JANGAN KITA LUPA!Cepat buka suroh syura:38 :

"dan (bagi) orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhan dan melaksanakan solat,sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka; dan mereka menginfakkan sebagian dari rezeki mereka yang kami berikan kepada mereka,

Thursday, January 20, 2011

Hakikat Kehidupan

- Lan-
Deen....
Apa ana nak buat? Ana rasa ana dah kehilangan semua orang di sekeliling ana.. Ana keseorangan. Berat kepala ana fikir nak luah pada siapa kesakitan nie.

-Deen-
Apa yang memberatkan kpla nta tue??macam pelik ja,tiba2 nk rasa sorg2.

-Lan-
Apa ana nak buat?Kerja ana banyak dan dalam kesibukan ana bekerja,ana dah mengguriskan hati beberapa orang..Mereka anggap ana dah sombong,seronok bila berjawatan.Deen,ntah la pada siapa ana nak mengadu.Ana memang betul2 rasa kehilangan.

-Deen-
Nta ni..Benda kecik nak diperbesarkan.Ana nak tanya,nta dah crita kat Dia ka?Klau jawapan nta ya,orang plg dekat dengan nta selepas tue,naqib nta,dia dah tau?Klau jwpn nta ya lgi,apa tndakan nta dengan beliau n adik-beradik usroh nta yang lain?

-Lan-
Ana dah crita padaNya tapi ana x crita lagi kat naqib ana.Ana takut nak kacau dia,dia sibuk.Orang penting kampus..Kadang2 ana rasa ana dah kehilangan naqib ana,ana rasa ana.Ana dah x nampak jalan penyelesaian lain melainkan ana letak jwtn.Apa pendapat nta???

-Deen-
Lan ooiiii...nta ni,Allah baru uji skit dah terpikiaq nak letak jawatan dah tu nak slahkan naqib plak tu..Tolong ana sat blh?Tolong senarai jawatan nta kat sekolah dulu..Berapa bnyak?Tak cukup jari kan nak kira?Mana sahabat ana yang sangat gagah suatu masa dulu? Ana tau sebab pa nta jdi cmni,nta rasa xdak orang nak bagi motivasi kat nta padahal nta tau dak?Kalau nta cri berjuta orang sokong nta dari belakang..Besa la tu,Allah nak uji sikit,nak cubit sikit lepas Dia buai nta dengan penuh kasih sayang.

...............Air mata lelaki Lan dah mula berguguran menandakan dia sangat perlukan sokongan................

-Lan-
Tapi deen......

-Deen-
Dah,xdak tapi2..Ana taklifkan nta cri balik diri nta yang 'kebal' dengan tarbiyyah Allah tu,walaupun pada zahirnya manusia yang mentabiyyah nta dengan masalah2 yang timbul..Boleh???Nta jangan risau,selagi nyawa ni masih diberi,ana sentiasa dengan nta,insyaallah...

-Lan-
Ana.......Ana akan cuba...Trima kasih Deen..Doakn cita2 kita sejak sekian lama tercapai seiring redhoNya....

_______________Hakikat perit jerih hidup ini,berapa ramai yang kecundang???_____________________

Sahabat,
Keperitan yang kita rasai tidaklah seberapa andai dibandingkan keperitan Saiyiduna Rasul dan sahabat2 baginda,tidaklah segetir kegetiran Asy-Syahid al-Banna dan para pejuang yang lain..BERHENTI mengatakan kamu keseorangan kerana bilamana kamu memilih untuk mewaqafkan diri untuk Islam,berjuta penyokong malah pendokong perjuangan yang bukan berada di belakangmu,bukan juga di hadapanmu tetapi seiring denganmu...
Sahabat,
Rujuklah kata2 yang terkandung dalam warkah cinta Allah..As-Soff : 4>

"Sesungguhnya Allah menyintai orang yang berperang pada jalanNya dalam satu barisan sepertimana bangunan yang tersusun kukuh"

Monday, October 11, 2010

Kalam Khalifah

Saiyidina Ali Karamallu wajhah berkata: 

· Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'. 
· Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi. 
· Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki. 

· Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan. 

· Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula  salahnya,siapa yang banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya,siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak.Sedang orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati.


· Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada 
perbuatan yang sia-sia. 
· Tiada kebaikan bagi pembaca al-Qur'an tanpa mengambil 
pengajaran daripadanya. 
· Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifat
warak (memelihara diri dan hati- hati dari dosa).

Saturday, October 9, 2010

Yang Menanti Perkongsian

"Apabila seorang banyak mengadu pada manusia,maka sedikit cuma pengaduannya pada Allah,lantaran segala kekecewaannya dilepaskan kepada manusia,maka di manakah Allah dalam hatinya?? Semakin banyak pengaduan dan perkongsian dengan Allah,maka semakin banyak masa yang diperuntukkan kepadaNya".
Saban hari kata-kata ini kedengaran ditelinga kita namun antara sedar tak kita selalu alpa,lupa dengan maksud yang tersurat dan apa yang tersirat disebalik kata-kata ini.
"Berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul".Pepatah Melayu yang padat,tepat dan bermakna.Wahai sahabat dan sohabiah sekalian,memang berat memikul amanah perjuangan di bahu dan sebagai manusia yang lemah tidak tertanggung rasanya diri bila tiada sokongan daripada orang di sekeliling tapi marilah kita sama-sama bangun dari sifat lemah kemanusiaan kita.
BANGKITLAH!!!Sedarlah bahawa kita mempunyai Yang Maha Mendengar yang sudi mendengar rintihan kita.Sesungguhnya Dialah yang memberi equation untuk kita selesaikan dan Dia jugalah yang memberi answer kepada equation tersebut.Sahabat seperjuangan,terimalah 'belaian' kasih sayangNya dengan hati terbuka supaya terdapat hutang kesenangan yang boleh dituntut di Bumi Abadi nanti.
Pesanan untukku dan untukmu,para pejuang sekalian. Salam juang..